e-copana

Ένα ηλεκτρονικό περιοδικό για να εκφράζουμε ελεύθερα τις απόψεις μας

Σωστή Διατροφή και Υγεία

στο 19/02/2012

Της Σοφίας Ηλιακοπούλου

     Με αφορμή προσφατες έρευνες, που έγιναν και παρουσιάζουν την Ελλάδα να κρατάει τα ηνία της παιδικής παχυσαρκίας, σκέφτηκα ότι θα ήταν καλό να μιλήσουμε λίγο για αυτή την «νόσο» όπως αποκαλείται από τους ειδικούς.

    Όπως προανέφερα η παιδική παχυσαρκία και γενικότερα κάθε μορφή παχυσαρκίας θεωρείται επιδημία. Κύριος λόγος για το «παρατσούκλι» αυτό είναι το γεγονός ότι προκαλεί πολλές παθήσεις που το παιδί θα αναγκαστεί να της κουβαλάει για την υπόλοιπη ζωή του. Κάποιες από αυτές είναι η αρτηριακή υπέρταση, αύξηση του ζαχαρώδους διαβήτη, ο κίνδυνος καρδιαγγειακών παθήσεων, της αθηροσκλήρωσης, ενώ επίσης συνδέεται με κάποιους τύπους καρκίνου.


Για να αντιληφθούμε τι ακριβώς είναι παιδική παχυσαρκία καλό θα ήταν να ψάξουμε λίγο πιο βαθιά και να κατευθυνθούμε προς τα θεμέλια της ασθένειας αυτής, δηλαδή να βρούμε τους παράγοντες που οδηγούν στην παιδική παχυσαρκία. Όπως όλοι γνωρίζουμε οφείλεται κυρίως στην καθιστική ζωή σε συνδυασμό με την κακή διατροφή. Μα τι εννοούμε όταν λέμε κακή διατροφή; Σε αυτό το ερώτημα έρχονται να απαντήσουν οι φαντασιώσεις καθε παιδιού όταν σκέφτεται φαγητό. Πιο συγκεκριμένα φαγητά πλούσια σε πολυσύνθετους υδατάνθρακες, ζωικά λίπη, θερμίδες, αλάτι και κορεσμένα λιπαρά οξέα. Παρδείγματα τροφίμων αυτής της σύστασης είναι τα προϊόντα φαστ φουντ, τα πατατάκια, τα προϊόντα κυλικείου και τα συσκευασμένα τρόφιμα. Επίσης παράγοντες που οδηγούν στην παιδική παχυσαρκία είναι το οικογενειακό περιβάλλον και ο τρόπος ζωής που προτείνεται από τους γονείς.
Για την αντιμετώπιση αυτού του φαινομένου το καλύτερο μοντέλο διατροφής είναι η πολυαγαπημένη μας μεσογειακή διατροφή. Η διατροφή αυτή υιοθετήθηκε από τους κατοίκους της Κρήτης και της Νότιας Ιταλίας. Κάνοντας μια αναδρομή στο παρελθόν μαθαίνουμε ότι το 1950 έγιναν κάποιες έρευνες και στις περιοχές αυτές παρατηρήθηκε μεγαλύτερος μέσος όρος ζωής και μειωμένες καρδιαγγειακές παθήσεις. Μα την πάροδο των χρόνων στην διατροφή αυτή προστέθηκαν και άλλες ιδιότητες όπως είναι η προστασία από τον ζαχαρώδη διαβήτη, από ορισμένους τύπους καρκίνου καθώς και από την παχυσαρκία. Με ποιους τρόπους αυτή η διατροφή μπορεί να λειτουργεί ως «ασπίδα» του οργανισμού μας;
Για να απαντήσουν σε μια τέτοια ερώτηση οι ειδικοί σχεδίασαν μια πυραμίδα , την «Μεσογειακή Πυραμίδα», όπου στο κατώτερο επίπεδο παρουσιάζονται τρόφιμα που παίζουν πρωταρχικό ρόλο στη διατροφή και όσο ανεβαίνει τόσο μειώνεται η συχνότητα κατανάλωσης. Μιλώντας γενικότερα η μεσογειακή διατροφή περιλαμβάνει σε καθημερινή βάση τρόφιμα πλούσια σε φυτικά λιπαρά, μονοακόρεστα λιπαρά οξέα, μονοσύνθετους υδατάνθρακες και θρεπτικές ουσίες (ασβέστιο, μαγνήσιο, βιταμίνη C κ.α).

     Για να μιλήσουμε πιο συγκεκριμένα καλό θα ήταν να παρατηρήσουμε την εικόνα. Όπως βλέπουμε βάση της πυραμίδας είναι το ψωμί, τα μακαρόνια, το ρύζι και άλλοι σπόροι όπως είναι τα δημητριακά. Προχωρώντας στα επόμενα επίπεδα γίνεται αντιληπτή η σημασία της κατανάλωσης φρούτων και λαχανικών, η χρήση λαδιού αντί για οποιοδήποτε άλλο λίπος (καθώς περιέχει μονοακόρεστα λιπαρά οξέα κατά 83%) και η κατανάλωση γαλακτοκομικών επί καθημερινής βάσεως. Πιο σπάνια πρέπει να καταναλώνονται τα πουλερικά, το ψάρι, τα αυγά καθώς και λατρεμένα σε όλους μας γλυκά. Αυτό που κάνει την μεσογειακή διατροφή να ξεχωρίζει εκτός από την χρήση λαδιού από τις άλλες διατροφές είναι ο περιορισμός κόκκινου κρέατος μηνιαίως. Κάτι τέτοιο δεν μπορεί να ισχύσει σε ηλικίες που βρίσκονται ακόμα σε ανάπτυξη καθώς μπορούν να προκληθεί πτώση του αιματοκρίτη και μείωση της αιμοσφαιρίνης στο αίμα που μπορεί να οδηγήσει σε αναιμία και αδυναμία.

    Ποιο είναι το συμπέρασμα; Σκοπός είναι να αντιληφθούμε την σοβαρότητα της διατροφής μας και την άμεση σχέση της με την υγεία μας. Έτσι πρέπει να αποκτήσουμε κάποιες ισορροπίες που θα είναι τα όπλα μας για την διατήρηση της καλής μας υγείας και για την απόκτηση ενός ωφέλιμου, για εμάς,τρόπου ζωής.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: