e-copana

Ένα ηλεκτρονικό περιοδικό για να εκφράζουμε ελεύθερα τις απόψεις μας

Συνομιλώντας με τον νέο διευθυντή του σχολείου μας – Β΄ μέρος

στο 06/03/2012

Συνεχίζοντας τη συνομιλία-συνέντευξη με τον Διευθυντή του Σχολείου τον ρωτήσαμε σχετικά με τα πολιτιστικά προγράμματα που κατά παράδοση οργανώνονται στο σχολείο μας και το κατά πόσο αυτά συμβάλλουν στην πρόοδο των μαθητών. Μέσα από τη συνομιλία μας προέκυψε και το θέμα της πίεσης που βιώνουν οι μαθητές στο Λύκειο εξαιτίας των εξετάσεων για τα ΑΕΙ και ΤΕΙ. Οι απαντήσεις του μας εξέπληξαν θετικά …

Έχετε καλές σχέσεις με τους μαθητές και τους καθηγητές ή υπάρχουν αδυναμίες;

Κοιτάξτε, αυτή τη στιγμή και εγώ είμαι καινούριος εδώ, δηλαδή έχω μερικούς μήνες, όμως μέχρι στιγμής με τους συναδέλφους μου υπάρχει μια καλή συνεργασία, και όσο περνάει ο καιρός νομίζω πως συντονιζόμαστε καλύτερα. Για τα παιδιά μέχρι στιγμής έχω να πω τα καλύτερα λόγια, πιστεύω δηλαδή και από την εμπειρία που έχω ότι είναι μια μαθητική κοινότητα πολύ καλή, παρά τα καθημερινά προβλήματα, και γενικά σαν σύνολο τα παιδιά έχουν καλή συμπεριφορά. Νομίζω ότι έχουμε καλή συνεργασία, ανταποκρίνονται πάρα πολύ καλά στον δημοκρατικό διάλογο τον οποίο θέλω να υπάρχει στο σχολείο. Να το πω διαφορετικά, θέλω να μπορούμε να συζητάμε τους λόγους για τους οποίους πρέπει ή αντίστοιχα δεν πρέπει να γίνει κάτι και να καταλήγουμε σε κάποια συμφωνία, δηλαδή να μην υπάρχει το «αποφασίζω και διατάζω». Νομίζω πως αυτό έγινε ειδικότερα τις μέρες της κατάληψης. Μέσα σε αυτές τις 4-5 μέρες, κουβεντιάζαμε σχεδόν κάθε μέρα, όχι μόνο με τα παιδιά (και ειδικότερα με την επιτροπή της κατάληψης), αλλά και με τους γονείς. Καταφέραμε μέσα από τον διάλογο να μην κάνουμε πράγματα που ξεφεύγουν από τα όρια, και τα παιδιά έθεσαν τους λόγους για τους οποίους ήθελαν να γίνει η κατάληψη, οι γονείς είπαν τον αντίλογο και μαζί με τους καθηγητές έγινε μια κουβέντα. Εγώ πιστεύω πως κερδίσαμε μέσα από αυτό, επειδή μάθαμε πώς να μιλάμε και να λέμε τις απόψεις μας, και αυτό είναι ένα δημοκρατικό κέρδος για αυτό το σχολείο. Από αυτήν την πλευρά το βλέπω θετικά, δηλαδή πιστεύω πως σε άλλο σχολείο ίσως να είχα πρόβλημα συνεννόησης με τα παιδιά, ενώ εδώ είδα ότι τα παιδιά έχουν μάθει να μιλάνε και να συζητάνε, έχουν μάθει τον δημοκρατικό διάλογο και αυτό είναι πάρα πολύ καλό.

Ποια είναι η γνώμη σας για τα διάφορα προγράμματα αλλά και για τις διάφορες δραστηριότητες που γίνονται στο σχολείο μας;

Είμαι υπέρ όλων αυτών των δραστηριοτήτων γιατί πιστεύω πως το σχολείο πρέπει να είναι ανοιχτό και δεμένο με την τοπική αλλά και με την γενικότερη κοινωνία. Από την άλλη όμως υπάρχουν κάποια προβλήματα. Ποια είναι αυτά; Από τη μία υπάρχει ένα καταπιεστικό πρόγραμμα για τις εξετάσεις όπου οι μαθητές πρέπει να τρέξουν και να μάθουν καλά το αντικείμενο στο οποίο θα εξεταστούν, και έτσι δεν έχουν χρόνο να ασχοληθούν με δραστηριότητες οι οποίες τους βοηθούν να φτιάξουν την εικόνα τους στην κοινωνία, δηλαδή, να γίνουν καλύτεροι άνθρωποι.

Από την μία δηλαδή είναι το καταπιεστικό ωράριο των μαθημάτων, των φροντιστηρίων, η πίεση αυτή να γράψουν καλά στις εξετάσεις και από την άλλη ένα σχολείο που μπορεί να κάνει διάφορα προγράμματα με τον αθλητισμό, τον πολιτισμό, την ιστορία, με όλα αυτά που είναι κοινωνικές δραστηριότητες και που έχουν ως αποτέλεσμα να μην σου μένει χρόνος. Και όταν ξεκινάμε να κάνουμε ένα τέτοιο πρόγραμμα βλέπω παιδιά αγχωμένα, πιεσμένα, από την μία να είναι εντάξει στα μαθήματα τους και από την άλλη να προσπαθούν να βγάλουν και αυτήν την υποχρέωση.

Πιστεύω ότι αυτά τα πράγματα θα βελτιωθούν αν αλλάξουν τα πράγματα, δηλαδή ότι με μια καλύτερη διαχείριση από τη διοίκηση της εκπαίδευσης, από αυτούς που καθορίζουν το πώς γίνονται οι εξετάσεις,  αν δουν αυτό το θέμα, και ανοίξουμε λίγο το σχολείο νομίζω ότι θα έχουμε πολύ καλύτερα σχολεία απ’ ότι έχουμε τώρα.

Επομένως τα παιδιά μπορεί να ξεφεύγουν λίγο με αυτά τα προγράμματα …

Αυτό ακριβώς λέω, ξεφεύγουν. Σκέψου όμως πόσο πολύ χρόνο μπορείς να διαθέσεις από τον ελεύθερό σου χρόνο για να κάνεις κάποια πράγματα.

Ναι αλλά όταν οι καθηγητές κατανοούν όλη αυτή τη διαδικασία και πιέζουν λιγότερο σε κάποια θέματα, μπορούν τελικά οι μαθητές δίνοντας βέβαια λίγο και από τον προσωπικό τους χρόνο να επωφεληθούν πολύ από αυτά τα προγράμματα.

Συμφωνώ σε αυτό, απλώς δεν νομίζω ότι διαφωνούμε στο γεγονός ότι από τη Β΄ Λυκείου υπάρχει αυτή η πίεση, εφόσον  ως μαθητής ή μαθήτρια σκέφτεσαι τις πανελλαδικές. Παρατάς τα πάντα και ασχολείσαι όλη μέρα με αυτό το αντικείμενο και σου μένει πολύ λιγότερος ελεύθερος χρόνος. Επομένως, το σχολείο που θα μου άρεσε θα ήταν ένα σχολείο, όπου το παιδί θα ερχόταν εδώ μέχρι της 2-3 και μετά θα είχε όλο τον χρόνο ελεύθερο. Αυτό θα ήταν το ιδανικό σχολείο, γιατί θα μπορούσε ο μαθητής μέσα στον ελεύθερό του χρόνο να κάνει ό,τι κάνει ο κάθε εργαζόμενος που τελειώνει το 8ωρό του και γυρνάει στο σπίτι και λέει «τώρα θα ασχοληθώ με τον εαυτό μου, ότι μου αρέσει να κάνω, ο αθλητισμός, ο κινηματογράφος, έχω μια δραστηριότητα». Αν μπορείς να τα κάνεις, τότε είσαι και υγιής άνθρωπος.

Κατά τη γνώμη μου σήμερα τα παιδιά μέσα στο σχολείο πιέζονται πάρα πολύ, τα δύο τελευταία χρόνια κυρίως, τόσο πολύ που όταν περάσουν στο πανεπιστήμιο, νιώθουν σαν να απελευθερώνονται και αυτό είναι εις βάρος των σπουδών στο πανεπιστήμιο με αποτέλεσμα κάποια πράγματα να πηγαίνουν λίγο πίσω. Και τότε όλοι λένε ότι οι φοιτητές δεν παρακολουθούν τα πανεπιστήμια χωρίς όμως να συνδέουν την κατάσταση με το πριν. Επειδή έχω δουλέψει σε πανεπιστήμιο και ξέρω πως συμπεριφέρονται οι φοιτητές, βλέπω τα παιδιά να θέλουν να εκτονωθούν. Εγώ το έχω δει γιατί έχω δουλέψει και στην δευτεροβάθμια και στην τριτοβάθμια. ‘Ηξερα πως τα παιδιά που είχαν έρθει εδώ για να γράψουν, για δύο χρόνια είχαν ξεχάσει τα πάντα άρα και αυτά στην ηλικία που ήταν, έπρεπε να εκτονωθούν. Αυτό πιστεύω ότι είναι ένα γενικότερο πρόβλημα στην ελληνική παιδεία και που πρέπει κάποια στιγμή να λυθεί, καθώς δεν υπάρχει σε άλλα εκπαιδευτικά συστήματα ανεπτυγμένων χωρών τα οποία έχουν βρει τη λύση.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: