e-copana

Ένα ηλεκτρονικό περιοδικό για να εκφράζουμε ελεύθερα τις απόψεις μας

Για καλύτερες επιδόσεις των μαθητών; Προτιμήστε τον μαυροπίνακα!

στο 11/03/2012

 Του Γιώργου Γιαννάκου

Οι απαιτήσεις από  τους γονείς αλλά και τους  καθηγητές για καλύτερες επιδόσεις των παιδιών  ολοένα κι αυξάνουν.  Τα τελευταία χρόνια όλοι οι μαθητές  καλούνται να κάνουν και να μάθουν πολύ περισσότερα πράγματα από ότι παλιά.

Πώς μπορούν άραγε οι μαθητές  να βελτιώσουν τους βαθμούς τους και παράλληλα να «γυμνάσουν» τον εγκέφαλό τους,  ώστε να αφομοιώνει όσο το δυνατόν περισσότερες γνώσεις;  Πώς πρέπει να ρυθμίζουν το χρόνο τους οι μαθητές, ώστε να μπορούν να ασχολούνται τις ατέλειωτες ώρες που απαιτούν οι τεχνολογικοί   πειρασμοί που τους περιβάλλουν αλλά και να ανταποκρίνονται με επιτυχία (που θα το αποδεικνύουν οι βαθμοί στο σχολείο!)  στις  συνεχείς προσθήκες νέων αντικειμένων στο ήδη βεβαρημένο πρόγραμμά τους, όπως σχολικά μαθήματα αλλά  και μουσική , αθλητισμός,  κλπ.;

Σύμφωνα με πολλούς επιστήμονες  η τεχνολογία είναι εκείνη που θα βοηθήσει όλους τους μαθητές αλλά και τους υπόλοιπους ανθρώπους να καταφέρουν να εναρμονιστούν με τους σημερινούς ρυθμούς. Είναι όμως σίγουρα  αυτό το σωστό;

Ο αυστριακός «γκουρού» της ψυχιατρικής και επικεφαλής της Ψυχιατρικής Κλινικής του Πανεπιστημίου Ουλμ Δρ  Μάνφρεντ Σπίτσερ διαφωνεί.   Για να το αποδείξει αυτό ερευνά   πως  τελείται  η διαδικασία της μάθησης στον ανθρώπινο εγκέφαλο. Πίσω από τη διαδικασία της μάθησης, λοιπόν,  κρύβεται η ικανότητα του εγκεφάλου να μεταβάλλεται συνεχώς ανάλογα με τις εμπειρίες που αποκτά και επεξεργάζεται. Είναι δηλαδή σαν ένα είδος περιφερειακού (hardware) το οποίο αλλάζει συνεχώς, λειτουργικά και δομικά, ανάλογα με το λογισμικό (software).  Επομένως  πίσω από την διαδικασία της μάθησης κρύβεται η εναλλαγή εικόνων από τα ερεθίσματα που δέχεται  το παιδί από το  περιβάλλον στο οποίο ζει.    Αν  δεν υπάρχουν αρκετά ερεθίσματα, δηλαδή αρκετή ομιλία από το οικογενειακό μας περιβάλλον, τότε ο εγκέφαλος δεν μαθαίνει να απορροφά γνώση.  Για παράδειγμα  μητέρες που πάσχουν από κατάθλιψη τείνουν να μιλούν λιγότερο στα παιδιά τους,  αυτό  αυξάνει τον κίνδυνο εμφάνισης μαθησιακών δυσκολιών.

Εξίσου καταστροφικές για την ανάπτυξη των γλωσσικών ικανοτήτων των παιδιών θεωρούνται  η τηλεόραση και η χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή.  Πρέπει οι  γονείς  να  κρατήσουν τα παιδιά  μακριά από την τηλεόραση όσο περισσότερο μπορούν. Όπως επίσης και από τις νέες τεχνολογίες γενικότερα, ακόμη και στο σχολείο. Δεν υπάρχει μελέτη που να αποδεικνύει ότι η χρήση τους βοηθά τις μαθησιακές ικανότητες , αντίθετα υπάρχει πολλή παραπλανητική διαφήμιση γύρω από κάτι το οποίο δεν ισχύει. Οι δυσκολίες κατά την ανάγνωση που εμφανίζουν αρκετοί μαθητές ενδεχομένως να συνοδεύονται από άλλα προβλήματα, όπως η έλλειψη ενδιαφέροντος για τα μαθήματά τους.  Σε αυτό, βέβαια, σημαντικό ρόλο παίζει το εκπαιδευτικό πρόγραμμα που ακολουθούν τα σχολεία.

Επομένως,  θα ήταν καλό  να  μείνουμε μακριά από τους υπολογιστές  και να προπονήσουμε τον εγκέφαλο μας κάνοντας άλλα πράγματα που αντιστοιχούν στην πραγματική ζωή, όπως για παράδειγμα, να διαβάζουμε και να γνωρίζουμε καινούργια πράγματα. Όμως με κανένα τρόπο δεν βοηθούν οι Η/Υ στα σχολεία  αλλά η επιστροφή  στη χρήση του μαυροπίνακα, της πλούσιας βιβλιοθήκης και των εμπνευσμένων  καθηγητών.  Όσο για  τη θρυλούμενη ψηφιακή επανάσταση στα σχολεία δεν υπάρχει κανένα μαθησιακό όφελος παρά μόνο η αύξηση των κερδών των τεχνολογικών κολοσσών….

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: